ستاره استقلالی پرسپولیسی ها با آقایی با من صحبت کردند! روز جدید

فوتبالیست ها امین گوسمی نژاد را می شناسند. بازیکنی که بعد از 30 سالگی و از اینجا چهره شد می تواند موضوع پایان نامه کارشناسی و تحقیقات دانشگاهی باشد. چرا یک استعداد باید دوران جوانی خود را از دست بدهد؟

گسمی نژاد در پدیده ای ستاره لیگ شد، تیمی که امروز وجود ندارد. با وجود تمام استعدادهای فوتبال خراسان در تاریخ این دیار و داشتن ورزشگاهی که آرزوی بسیاری از شهرهاست. گوسمی نژاد به استقلال آمد. در همان زمان، اتفاقات زیادی رخ داد. او در لیست فرهاد مجیدی نبود اما می خواست استقلالی شود. سپس به تهران آمد و به خانه دوست قدیمی خود فرشاد فرجی که بازیکن پرسپولیس بود رفت.

به گفته خود قاسمی نژاد، فرجی، سید جلال حسینی و چند نفر دیگر در برنامه «شب های ورزشی» با یحیی گل محمدی گفت وگو کردند. قسمی نژاد زیر نظر این مربی ستاره شد و در پرانتز توجه کنید راهی که گل محمدی از پدیده به پرسپولیس رفت هنوز هم می تواند در کشورمان موضوع بررسی و آسیب شناسی مدیریتی باشد! گسمی نژاد تایید کرد که مدیر برنامه اش وارد باشگاه پرسپولیس شده و کم نیستند کسانی که می گویند او در خیابان های بالا در ماشین نشسته است! این خبر بلافاصله به گوش برادران مجیدی رسید و او بلافاصله به باشگاه استقلال رفت و قرارداد بست.

در اینجا روایت امین نیازمند سند و مدرک است; اینکه گسمی نژاد بابت پول رضایت نامه اش چک داده و بعد از آن این چک ها پاس نشد، اگر اینطور باشد و فرهادی مجیدی به قولش عمل کرد، آسیب شناسی مدیریتی دیگری است. اما همه به خاطر دارند که فرزاد مجیدی بعد از جذب گسمی نژاد جمله معروف «دربی نقل و انتقالات را بردیم» گفت و به این ترتیب فشار مضاعفی به این بازیکن جدید وارد کرد و این به بحث دیگری می ماند.

اینجا با جمله طلایی گسمی نژاد سروکار داریم که گفت: «فرهد مجیدی دو سال از زندگی من را تباه کرد». او باور نکرد اما من را خرید تا به پرسپولیس نروم”! البته فرهاد مجیدی حق دارد در این مورد نظر خود را بیان کند اما تا به حال سوالات بزرگی در ذهن همه وجود دارد.همه می دانیم اینکه استقلال و پرسپولیس ملک دولتی هستند و از کیسه بیت المال تغذیه می کنند چرا باید از خزانه این دو باشگاه بازیکنی بخرد که برای تیم بازی نمی کند به شهادت خود قاسمی نژاد او هر بار بازی کرده و مفید بوده است. دارایی در تمرین، اما مربی به او اجازه بازی نداد!

نکته دوم اینکه با حضور گسمی نژاد جایی برای بازیکن در لیست استقلال وجود نداشت. همه می دانند که پوشیدن پیراهن این دو باشگاه آرزوی همه بازیکنان فوتبال است. پس چرا یک مربی به این راحتی چیزی را خراب می کند؟ تصور کنید به جای قسمی نژاد 35 ساله، یک جوان 18 ساله وارد لیست استقلالی ها شود که می تواند 15 سال را در فوتبال ایران سپری کند… فرهاد مجیدی با استقلال قهرمان شد و بسیار محبوب است، اما اینطور نیست. یعنی تمام اعمال او درست است و هیچکس حق ندارد تصمیمات او را زیر سوال ببرد. حالا همه استقلالی ها منتظر پاسخ او به امین هستند.

و نکته آخر اینکه وقتی یک بازیکن 35 ساله با چنین مصدومیتی مواجه می شود، ممکن است فوتبالش تمام شود. دیدیم که قسمی نژاد حتی در کالواری هم شکست خورد و دو سال طول کشید تا دوباره خودش را پیدا کند. اما او یک استثناست و خیلی ها هستند که بعد از چنین اتفاقی از فوتبال محو شده اند.

البته نقش خود بازیکن نیز در انتخاب تیم و تصمیم گیری بسیار مهم است، اما فراموش نکنیم که کمتر بازیکنی می تواند به پیشنهاد این دو تیم «نه» بگوید. در اینجا، نقش تصمیم گیری درست به مربی و رهبران باشگاه بیشتر است. آنها تجربه و مسئولیت بیشتری دارند و باید در قبال تصمیمات خود مسئول باشند.

در فوتبال امروزی تیم هایی هستند که ستاره های خود را برای تضعیف حریف می خرند یا بدون نیاز به چسبیدن به حریف بازیکن می خرند. اما فراموش نکنیم در آنجا فوتبال کاملا حرفه ای و شخصی است و نباید چنین سیاست هایی با خرج بیت المال اجرا شود. پس مثال بایرن مونیخ در این مورد کاملا بی ربط خواهد بود!

Mara Gomez

کارشناس توییتر متعصب موسیقی. جنرال الکل ماون. علاقه مندان به تلویزیون

تماس با ما