krdtbanner

قدردانی افغانستان طالبان بهترین رکورد جهانی افزایش ارزش پول را داشتند

وضعیت بشردوستانه و چشم انداز مالی افغانستان همچنان وخیم است

آفتاب نیوز :

طی دو سالی که طالبان در افغانستان قدرت را به دست گرفتند، آنها برای جلوگیری از کاهش ارزش پول افغانی در برابر دلار آمریکا، اقداماتی را در برنامه خود قرار دادند: ممنوعیت استفاده از دلار پاکستان و روپیه در معاملات محلی، تشدید محدودیت ها. خروج ارز از کشور، غیرقانونی کردن تجارت اینترنتی و تشدید اقدامات قانونی با متخلفان از این قوانین و محدودیت‌ها.

داده های گردآوری شده توسط بلومبرگ نشان می دهد که اقدامات طالبان منجر به افزایش ۹ درصدی افغانی در سه ماهه سوم سال جاری شد که از افزایش ۳ درصدی پزو کلمبیا پیشی گرفت.

بر اساس برآوردهای بلومبرگ، پول افغانستان در سال گذشته 14 درصد افزایش یافته است و این کشور را پس از کلمبیا و سریلانکا در رتبه سوم جهان قرار داده است و ارزش آن برابر با ایالات متحده افزایش یافته است. دلار

اما اقتصاد افغانستان چندان خوب نیست. بر اساس گزارش بانک جهانی، بیکاری رو به افزایش است، دو سوم خانوارها در تامین مواد اولیه مشکل دارند و افزایش تورم تا پایان سال جاری جای خود را به رکود اقتصادی می دهد.

انویتا باسو، رئیس بخش ریسک کشورهای اروپایی در BMI در لندن، به بلومبرگ گفت: «افزایش محدودیت‌های ارز خارجی و بهبود بسیار تدریجی تجارت خارجی، تقاضا برای افغان‌ها را افزایش می‌دهد. با این حال وی پیش بینی کرد که تا پایان سال جاری وضعیت افغانستان در سطح کنونی تثبیت شود.

یک ارز قوی تر، به ویژه با افزایش قیمت جهانی نفت به 100 دلار، می تواند به مهار فشارهای تورمی در اقتصادهای واردکننده نفت کمک کند.

سازمان ملل متحد برآورد کرده است که افغانستان در سال جاری به حدود 3.2 میلیارد دلار کمک نیاز دارد، اما بر اساس گزارش سرویس ردیابی مالی این سازمان، تا کنون تنها حدود 1.1 میلیارد دلار به این کمک اختصاص یافته است.

دولت طالبان در تلاش برای جذب سرمایه به منابع غنی کشور از جمله لیتیوم است که ارزش آن تا 3 تریلیون دلار تخمین زده می شود. چندین شرکت چینی، بریتانیایی و ترکیه ای در قراردادهایی که در ماه جاری برای استخراج آهن، سنگ معدن و طلا به ارزش 6.5 میلیارد دلار منعقد شده اند، مشارکت دارند. طالبان همچنین در ماه ژانویه با یک شرکت چینی برای تولید نفت قرارداد امضا کردند.

در ماه می، چین و پاکستان همچنین توافق کردند که طرح کمربند و جاده را به افغانستان گسترش دهند، که احتمالاً میلیاردها دلار را در پروژه های زیربنایی مورد نیاز جذب می کند.

جریان دالرهای قاچاق از پاکستان به افغانستان نیز در ماه های اخیر به طالبان کمک کرده است. به طوری که بانک مرکزی این کشور هر هفته 16 میلیون دلار ارز وارد بازار می کند.

با وجود جریان ثابت پول نقد، وضعیت انسانی و چشم انداز اقتصادی در افغانستان همچنان وخیم است. سازمان ملل متحد هشدار داده است که در صورت کاهش 30 درصدی کمک های خارجی در سال جاری، درآمد سرانه مردم افغانستان به 306 دلار کاهش می یابد که 40 درصد کمتر از سال 2020 خواهد بود.

در همین حال، گزارش سازمان ملل در این ماه می گوید که طالبان بین ژانویه 2022 تا پایان جولای سال جاری بیش از 1600 نقض حقوق بشر را مرتکب شده اند. واشنگتن پست نیز اخیرا گزارش داد که پنتاگون در سال 2023 تخمین می زند که داعش دوباره از افغانستان به عنوان پایگاهی برای طراحی حملات در سراسر جهان استفاده خواهد کرد.

آنویتا باسو در پایان گفت: واقعیت این است که ثبات نرخ ارز به شدت تحت تاثیر ثبات سیاسی است.

شایان ذکر است که روز سه شنبه هر دالر امریکایی با 78.25 افغانی مبادله شد. این شاخص در ابتدای جولای 87.5 افغانی بوده است.

Drake Beck

کارشناس سفر. خالق دوستانه نویسنده هیپستر دوست. دانش آموز عمومی.

تماس با ما